Zo doe je sneller en slimmer doelgroeponderzoek met ChatGPT

author image Bouke MajoorKennis

9 min08 mei 2025

Doelgroeponderzoek met ChatGPT

Veel ondernemers en marketeers worstelen met doelgroeponderzoek: tijdrovend en lastig. Maar wat als je ChatGPT het werk laat doen? ChatGPT kan je helpen je marketing strategisch in te zetten. Het helpt je ontdekken wie je doelgroep is, wat zij willen en wat jouw product of dienst de moeite waard maakt. Wanneer je bij je doelgroep de juiste snaar weet te raken dan zit je gebakken! In dit blog vertel ik hoe je met ChatGPT doelgroeponderzoek sneller en slimmer kunt doen.

In het kort

  • Sneller en slimmer: Doelgroeponderzoek met ChatGPT gaat sneller en verder dan handmatig doelgroeponderzoek
  • Interview je doelgroep: Simuleer een interview met ChatGPT die de rol aanneemt van jouw doelgroep
  • Nieuwe klantgroepen vinden: Voedt bestaande klantprofielen aan ChatGPT om nieuwe klantgroepen te vinden
  • Persona’s maken: Maak persona’s van de informatie die je met ChatGPT verzamelt

Wat wil mijn doelgroep?

Veel ondernemers komen bij mij met een duidelijke vraag: ‘Ik wil Google Ads’ (of LinkedIn Ads, of SEO). Mijn eerste vraag is dan: 'Waarom denk je dat Google Ads het juiste kanaal is?’. In het verleden volgde er dan een gesprek over de doelgroep en wat die wil. En hoe de klant op deze behoefte inspeelt. Vaak weten ondernemers heel goed wie hun doelgroep is en op welke kanalen zij te vinden zijn. Maar wat hen drijft is lastiger. Ondernemers en marketeers denken vaak dat ze weten wat de doelgroep triggert. Maar onderzoek laat vaak wat anders zien.

Doelgroeponderzoek is belangrijk voor succesvolle marketing. Je kan een goed product of een waardevolle dienst hebben, maar als je de marketing nét niet op de juiste manier in steekt, dan slaat het niet aan. Generatieve AI kan dit proces versnellen. Ik laat je twee slimme methoden zien waarmee ChatGPT je helpt om je doelgroep écht te begrijpen. Deze aanpak is geschikt voor zowel B2B als B2C.

Prompt formuleren voor doelgroeponderzoek

Bij Strategie.nl maak ik gebruik van de C.O.S.T.A.R.-methode, een effectieve methode om prompts te formuleren. Voordat je aan de slag gaat met het doen van doelgroeponderzoek met ChatGPT is het handig dat je je verdiept in het formuleren van goede prompts (prompt engineering). Dat zorgt ervoor dat de output van ChatGPT concreter en daardoor bruikbaarder is.

Interview met een klant

Voor de komst van AI ging ik in gesprek met de doelgroep van mijn klanten. Door middel van een interview achterhaalde ik de behoefte van deze groep. Het doen en verwerken van deze interviews was waardevol, maar tijdrovend. Nu vraag ik ChatGPT om de rol aan te nemen van de doelgroep om zo een interview te simuleren. Dit kun je herhalen voor verschillende doelgroepen of nuances binnen een doelgroep. Daarna geef je de output terug aan ChatGPT om het de resultaten te laten analyseren. Hieronder laat ik zien hoe dit werkt aan de hand van een voorbeeld voor Strategie.nl.

Context: Je bent een ondernemer in het B2B segment dat op zoek is naar een partij om je te helpen om je marketing slimmer en sneller te doen met generatieve AI zoals ChatGPT. Je onderneemt al 5 jaar en je maakt gebruik van online marketing (SEO, SEA en LinkedIn ads) om je doelgroep te benaderen.

Objective: Simuleer een interview met deze ondernemer. Jij neemt de rol van de ondernemer en de rol van marktonderzoeker. Vraag in het interview de behoefte uit met betrekking tot het inzetten van generatieve AI voor marketing. Ik wil alle informatie die relevant zou kunnen zijn voor een (online) marketingcampagne door een bureau dat ondernemers helpt met het inzetten van generatieve AI voor marketing.

Stijl: schrijf in de stijl van een ervaren marktonderzoeker die doorvraagt om de behoefte van de ondernemer duidelijk te krijgen.

Tone: de toon is professioneel en duidelijk.

Doelgroep: De interviewer is een ervaren marktonderzoeker die de behoeften van de doelgroep wil achterhalen voor een marketingcampagne.

Response format: maak een interview van ongeveer 500 woorden waarin afwisselend de interviewer een korte vraag stelt en de ondernemer antwoord geeft. Highlight belangrijke opmerkingen over de behoefte van de ondernemer die relevant kunnen zijn voor de marketingcampagne.

In dit voorbeeld heb ik 1 prompt gemaakt voor 1 doelgroep. Je kunt in deze prompt waarden variëren die ook voor jouw doelgroep variëren. Zo zou je in plaats van een ervaren ondernemer ook een interview kunnen simuleren met een start-up ondernemer, een B2C ondernemer, of een ondernemer die gebruikmaakt van andere marketingkanalen.

Wanneer ik de belangrijke kenmerken van mijn doelgroep in verschillende prompts aan ChatGPT heb uitgevraagd, verzamel ik alle interviews in een spreadsheet. Elke kolom bevat 1 interview en elke cel 1 vraag + antwoord. Dit spreadsheet upload ik naar ChatGPT met het verzoek om de interviews te analyseren en hieruit conclusies te trekken. Uiteraard ben je weer specifiek in je prompt om waardevolle output te krijgen. En zo heb je in een fractie van de tijd je doelgroeponderzoek compleet, geanalyseerd en samengevat!

Tijdwinst: ‘ouderwets’ interviewen: 20 uur. Generatieve AI interviewen: 3 uur.

Bestaande klantprofielen gebruiken

Heb je al veel klantdata? Dan kun je die inzetten om nieuwe doelgroepen te ontdekken. Het voordeel hiervan is dat je ChatGPT hele betrouwbare en specifieke informatie geeft, waarop het verder kan werken: kwalitatieve input zorgt voor kwalitatieve output.

Duik in je CRM systeem, je website analytics tool of je Google Ads account en haal hier alle informatie uit die je over je klanten hebt. Voeg hier een omschrijving van je bedrijf en producten of diensten aan toe. Een propositie of een missie en een visie zijn hier heel geschikt voor. Vraag ChatGPT om doelgroepen met groeipotentie te vinden en hun UBR’s (unique buying reasons) te formuleren. Wanneer je dit via de C.O.S.T.A.R.-methode doet kan dat er zo uitzien:

[Spreadsheet met doelgroepdata zoals leeftijd, provincie, verkoopkanalen, aankoopfrequentie, advertentiedata, ect..] 

Context: Je bent marktonderzoeker in het B2B segment dat potentiële groeisectoren wil vinden. Ik heb een bedrijf dat ondernemers helpt met slimmere en snellere marketing door het inzetten van generatieve AI.

Objective: Ik heb zojuist een spreadsheet geupload met het profiel van mijn huidige klanten. Gebruik deze informatie om nieuwe profielen van klanten op te stellen waar groeipotentie voor mij in zit. 

Stijl: Schrijf in de stijl van een ervaren marktonderzoeker.

Tone: De toon is professioneel en duidelijk.

Doelgroep: De output is bedoeld voor de eigenaar en marketeer van een bedrijf dat ondernemers helpt met het inzetten van generatieve AI voor marketing.

Response format: Omschrijf potentiële doelgroepen, hun behoeften, relevante UBR’s en de beste marketingkanalen om hen te bereiken. Structureer dit per doelgroep.

Let op: Wees selectief met welke informatie je wel en niet aan ChatGPT geeft. Alles wat je invoert komt bij OpenAI in Amerika terecht. Daarnaast kan alles wat je er in stopt, er ook weer uitgehaald worden. Bijvoorbeeld door je concurrent, die zo toegang krijgt tot jouw strategische inzichten. Het is dus niet alleen vanwege privacy-uitgangspunten verstandig om je klantdata te anonimiseren, maar ook als je je concurrentie niet wijzer wilt maken dan ze zijn.

Tijdwinst: ‘ouderwetse’ analyse: 8 uur + softwarekosten. Generatieve AI analyse: 2 uur.

Doe zelf een check en de eindredactie

Doelgroeponderzoek met ChatGPT kan sneller en effectiever dan traditionele methoden. Maar vergeet niet dat je te maken hebt met een machine en niet met een mens. Het is verstandig om de conclusies van AI onderzoek nog te checken bij de doelgroep. Vaak kan dit met een (online) enquête. In sommige gevallen is een gesprek hierover makkelijker en sneller.

Next step: Persona’s maken met AI

Persona’s helpen je marketingcampagnes effectiever maken door de boodschap af te stemmen op verschillende klantsegmenten. En persona’s maken kan natuurlijk sneller en effectiever met generatieve AI.

Het doelgroeponderzoek dat je in de vorige stappen hebt gedaan, dient als basis voor de persona’s. Gebruik de interviewdata en niet de samenvatting, omdat in de interviews nog onderscheid wordt gemaakt in type klanten. Ook hier is het van belang dat je een goede prompt formuleert om werkbare output te krijgen. In het vormen van persona’s wil ik dat er eigenschappen beschreven worden waarmee ik iets kan in de marketing. Ik wil bijvoorbeeld weten op welke kanalen ze te vinden zijn en voor welke UBR’s en waarden van Cialdini ze gevoelig zijn.

Voor Strategie.nl worden persona’s gemaakt op basis van de interviews. De uitkomsten zijn getoetst bij de doelgroep en nu wil ik de informatie gebruiken voor mijn marketingcampagnes. Hiervoor gebruik ik de volgende prompt: 

[Bijlage: spreadsheet met de interviews]

Context: Je bent marktonderzoeker bij een bedrijf dat ondernemers helpt met het inzetten van generatieve AI voor marketing. Je hebt doelgroeponderzoek gedaan middels interviews en de transcriptie daarvan heb ik gedeeld in een spreadsheet (elke kolom bevat 1 interview). Je wilt marketing inzetten om nieuwe klanten te vinden en gaat daarvoor persona’s maken. 

Objective: maak 4 persona’s op basis van de interviewresultaten. Ga in de persona’s in op informatie die relevant is voor marketing, zoals kanalen, middelen, interesses, waarden, UBR’s die aansluiten bij de behoefte van deze doelgroep en beïnvloedingsprincipes van Cialdini die deze doelgroep overtuigen. Vul informatie aan indien relevant. 

Stijl: schrijf in de stijl van een ervaren marktonderzoeker. Wees kort en to-the-point.

Tone: de toon in professioneel en duidelijk

Doelgroep: De persona’s gaan gebruikt worden door marketeers in campagnes.

Response format: maak een tabel met in de kolommen de 4 doelgroepen en in de rijen de informatie over de persona’s.

Het resultaat is een tabel met persona’s en targeting mogelijkheden, UBR, waarden en andere waardevolle informatie voor de marketing. Het is verstandig om een check op de inhoud te doen op basis van jouw ervaring. Of nog beter: check ‘m bij de doelgroep.

Tijdsbesparing: handmatig persona’s maken: 6 uur. Met ChatGPT: 2 uur

Wat betekent dit voor ondernemers en marketeers?

Het doen van doelgroeponderzoek en het maken van persona’s met ChatGPT biedt kansen voor marketeers en ondernemers. Generatieve AI gaat niet jouw werk overnemen, maar kan je wel helpen dit slimmer en sneller te doen. ChatGPT kan patronen ontdekken en suggesties doen op basis van brede internetdata, maar mist context en strategische afwegingen die jij als ondernemer wel maakt. De echte kracht zit in de combinatie: AI genereert razendsnel inzichten, maar jij zorgt ervoor dat deze kloppen en strategisch bruikbaar zijn. Op deze manier zorgen ChatGPT + jij voor ijzersterk doelgroeponderzoek en persona’s.

Doelgroeponderzoek en persona’s vormen pas het begin van een slimme marketingstrategie. Volg de blogs van Strategie.nl om nog meer tips te krijgen over hoe je jouw marketing slimmer, sneller en effectiever inzet met generatieve AI.

Volg ons:
Wil je weten hoe je meer AI tools inzet om het maximale uit jouw marketing te halen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief of volg mij persoonlijk op Linkedin of via Instagram.

Ga ook voor een winnende online strategie

Bekijk onze aanpak

Lees ook